Thursday, January 19, 2012

Keluarga Ah Chang (Keriang Pulau Blues)

Bersempena tahun baru Cina yang nak dirayakan tak lama lagi, aku nak bercerita sikit tentang sebuah keluarga peniaga kedai runcit keturunan Cina di kampung keriang Pulau. Entah bila aku mula tahu kewujudan keluarga Ah Chang aku pun tak tahu. Mungkin ketika umur aku 5 - 6 tahun dan belum bersekolah. Waktu itu kalau emak pergi kedai, pasti aku ikut. Kedai Ah Chang terletak berhampiran rumah Pak Lang Md Khir dan tidak jauh dari jambatan sungai kampung ku. Aku sendiri tak pernah melihat Ah Chang, mungkin sudah mati sebelum aku dilahirkan. Nyonya, isteri Ah Chang meneruskan kedai sepeninggalan Ah Chang dengan dibantu oleh anak lelakinya Ah Hin. Anak mereka yang lain adalah Ah Pian, Ah Heok dan seorang lagi anak lelaki yang pernah kena tumbuk dengan perompak.

Teringat bila perayaan tahun baru, nyonya ada berikan kepada emak aku, kueh bakul, kueh sepit dan buah limau.

No comments:

Post a Comment