Sunday, January 23, 2011

kERIANG pULAU bLUES 8



Menyemat atap nipah dan menganyam tikar mengkuang



> Antara kemahiran emak yang kagumi hingga hari ini adalah menyemat aattap nipah dan menganyam tikar mengkuang. Mungkin disebabkan telah dibesarkan oleh tok dan tok wan serta mak-mak menakan, emak aku menjadi seorang yang cekap dalam dua bidang ini. Emak tidak berpelajaran. namun demi mencari rezeki untuk membesarkan kami, emak menga rumah ambil upah menyemat atap nipah di rumah bang Cha atau Tok Aji Akop.Selalunya selepas ngaji Quran aku akan ikut mak aku ke tempat menyemat atap. upahnya tak seberapa sangat, tapi bolehlah beri kami belanja sekolah.

Menganyam tikar mengkuang pulak, emak buat untuk kegunaan kami sendiri. Maklumlah kami ada hutan mengkuang dekat hujung kampung, boleh diambil terus tanpa beli dari orang. masih teringat lagi bakul mengkuang dan tikar mengkuang yang emak buat. Tidur atas tikar mengkuang amat menyeronokkan, sejuk aje.

petikan kampung keriang pulau memori sejenak (blogsopt Abang Man haron)...

Bengkel Atap Hj. Yaakub.

Kampung Keriang Pulau Memori Sejenak
Ini yang aku rasa permulaan penceburan diri dalam IKS dulu. Hj. Yaakub memiliki satu bengkel yang dibuat memanjang untuk membuat atap. Masa tu bumbung semua guna atap nipah. Hj Yaakub dan anaknya Halim akan mengambil daun nipah dari beberapa kampung berdekatan menggunakan tongkang Tiada jawatan tetap di situ. Siapa pun boleh datang bekerja. Upah akan dibayar berdasarkan berapa banyak atap berjaya disemat. Alangkah indah cara dapat upah masa dulu. Tak kira lelaki atau perempuan boleh kerja kat situ. Ramainya perempuanlah. Di sinilah tempat berkumpul sambil upah. Di sini juga ruang gossip. Tapi harmonis tak dengar gaduh-gaduh pun. Di sini juga tempat merisik jodoh. Ramai anak gadis ada di situ. Cekal mereka menyemat atap berjam-jam duduk. Kaki mesti diluruskan bukannya boleh bersila atau duduk atas kerusi. Masih malaskah orang melayu dulu.


1 comment: