Sunday, December 4, 2011

Sirih Pinang dan cerut...(Keriang Pulau Blues 15)



Suatu peralatan yang lazim ada di rumah aku adalah tepak sirih berbentuk bulat yang dalamnya turut terisi bekas kapur, gambir, sirih dan pinang serta kacip. Emak memang suka makan sirih pinang. Sejak bila emak mempunyai tabiat memakan sirih pinang aku tak tahu. Tak pernah aku tanyakan emak. Mungkin juga setelah kematian ayah. Selain itu emak juga suka hisap cerut. Kebiasaannya cerut cap ikan emas buatan kilang di Sungai Petani. Kebiasaanya, emak akan makan sirih bersama rakan-rakanya yang datang berkunjung di kala waktu lapang. Tempat/tepak sirih ini emak juga gunakan sebagai tempat simpan duit (tidaklah banyak), untuk kegunaan harian aja. Ketagihan emak memakan sirih dan menghisap cerut tidak dapat kami halang walaupun banyak nasihat kami telah berikan.



Namun begitu aku akhirnya berasa lega dimana emak telah mengambil keputusan untuk berhenti terus daripada memakan sirih dan menghisap cerut setelah merasa sakit pada ulu hati ketika menghadiri kenduri kahwin di salah sebuah rumah penghuni kampung aku.

No comments:

Post a Comment