Friday, August 12, 2011

"FEAR of RUSUHAN"

Dah lama aku tak menulis. Maklumlah bulan JULAI lepas aku agak sibuk sikit. Pada mulanya bila tengokkan acara-acara bulan JULAI seperti konsert Dua Raksasa yang jangka diadakan pada 9 JULAI dan kedatangan pasukan LIVERPOOL ke MALAYSIA membuatkan aku seronok. Malangnya bila perhimpunan BERSIH pada 9 JULAI telah merencatkan rasa seronok aku. Namun begitu nasib baiklah demonstrasi Bersih itu berjaya dikawal oleh pihak Polis.
Pada 16 JUL pula aku sekeluarga pergi tonton bolasepak persahabatan MALAYSIA dengan LIVERPOOL. Seronok bila pergi naik LRT dari Stesen Masjid Jamek ke Bukit Jalil,..penuh dengan penyokong LIVERPOOL. Sampai kat Stadium lagilah.Penuh sesak. warna merah semua. LIVERPOOL tewaskan MALAYSIA 6-3 tetapi aku telah bangun bersorak sebanyak 9 kali. Seronok betul, rasanya berbaloi bawa keluarga tengok bola. Cumanya kenangan pahit ialah bila banner LIVERPOOL YNWA yang aku buat dengan kos RM 80.00 telah hilang dicuri orang. Silap aku jugak pasang banner tak guna strategi.
Dah masuk bulan Ogos ini, tiba-tiba berlaku pulak rusuhan di LONDON. Isunya hanya berpunca daripada polis yang dikatakan tertembak seseorang. Akibat daripada itu telah bangkit kemarahan, berlaku huru-hara sana sini. Bermula di Totenham (Utara LONDON).,merebak ke tempat lain seperti LIVERPOOL, BIRMINGHAM, BRISTOL. Antara yang menarik perhatian ialah kenapa rusuhan itu merebak begitu cepat dan aku terbaca salah satu berita bahawa penasihat Datuk Bandar LONDON minta diharamkan telefon Blackberry, kerana sukar dipintas.(rujuk akhbar KOSMO). Itulah apa yang berlaku di ENGLAND.

No comments:

Post a Comment