Sunday, January 9, 2011

Keriang Pulau Blues 5 (Bas rombongan)

Masih bercerita tentang naik bas. Ketika itu, penduduk kampung yang rata-ratanya mengerjakan sawah juga mengambil kesempatan untuk melancong ke KUALA LUMPUR serta MELAKA dengan menaiki bas rombongan. Rancangan telah dibuat dari awal, satu kepala berapa RM. Masa tu aku kecil lagi dan memang tak turut serta pun. Aku hanya tahu kisah bas rombongan ni melalui kakak aku. Seingat aku bas yang di charted adalah Kubang Pasu Transport Co. Masa tu aku pun tak tahu Kubang Pasu tu kat mana. Bila dah besar sikit baru tahu Kubang Pasu tu adalah kawasan Parlimen Tun Dr . MAHATHIR. Dipendekkan cerita, kakak balik dengan buah tangan(replika kereta lembu Melaka) dan sudah tentu gambar2 hitam putih, kenangan sepanjang lawatan. Sekali fikir bagus juga rombongan seperti nih..taklah orang kampung seperti yang berasal dari KEDAH dgelar "kunon".
Satu lagi rombongan yang selalu diatur adalah rombongan menghantar orang pergi haji di Bayan Lepas, PULAU PINANG. Mungkin suatu ketika dulu ada juga orang buat rombongan hantar pi haji melalui kapal laut. Kalau kebetulan musim "Pesta Penang"..singgahlah sekali. Benda yang dibawak balik adalah jeruk buah pala. ..hmmm...

No comments:

Post a Comment