Tuesday, January 18, 2011

Pengaruh lagu dan filem Indonesia

Pada zaman 70an, pengaruh lagu-lagu melayu dari band-band Indonesia begitu kuat. Antara yang aku biasa dengar dimainkan di rumah-rumah kenduri pada ketika itu ialah lagu-lagu dari band D'LOYYD, MERCY, FAV GROUP, RHOMA IRAMA dan lain-lain lagu. Manakala filem -filem mereka tidak kurang hebatnya. Antara pelakon yang diingati adalah BENJAMIN S, RANO KARNO, SUKARNO M NOOR, filem SI PITUNG, PENDEKAR DARI GUA HANTU, FAROUK AFERO, dan ramai lagi. Pernah juga, masa Darjah Enam, aku baru first time nak tengok wayang cerita SI PITUNG di panggung De Luxe, Simpang Kuala. Pergilah aku dengan DET dan CHIN, rupa-rupanya tengah main (now showing) ketika itu adalah cerita kung fu Cina lakonan Chee kuan Tai. Memandang aku nak tengok juga, kami pun masuk, layan cerita kung fu. Tiket pada masa tu adalah 65 sen kalau tak salah.

No comments:

Post a Comment