Saturday, December 11, 2010

Usia Panjang walaupun merokok

Seorang wanita asal Gloucestershire, Inggris yang berusia 100 tahun yakin bahwa ia berumur panjang karena rokok dan alkohol yang dikonsumsinya.Lorna GobeyLorna Gobey, yang berdomisili di Cheltenham, sanggup menghisap 20 batang rokok setiap hari dan secara rutin meneguk segelas Guinness dengan wiski. Pertama kalinya ia merokok pada tahun 1940 dan setelah dihitung-hitung, total rokok yang dihisap sudah lebih dari 1.5 juta sejak itu, demikian lansir Daily Telegraph (4/3).

Mrs Gobey mengatakan, "Saya sudah merokok sejak berusia 30 tahun dan tak pernah ada masalah sama sekali."
"Banyak orang yang mencoba menasehati dan mengatakan bahwa kebiasaan itu buruk, namun keluarga saya tak akan berani meminta saya untuk berhenti karena jika mereka lakukan, saya akan menarik mereka ke pangkuan dan saya tampar mereka." "Saya selalu berusaha menikmati hidup. Saya pikir penting untuk melakukan hal-hal yang ingin anda lakukan dan tidak membiarkan orang lain mengatur-ngatur hidup anda."

"Saya suka merokok, setetes wiski dan Guinness, dan saya masih suka bermain skittles. Mungkin itu bagian dari alasan mengapa saya masih hidup begitu lama. Saya tak pernah berpikir akan mencapai usia 100 tahun, namun ternyata saya masih berumur panjang. Sungguh saya kagum."
Mrs Gobey, yang memiliki 27 cucu, 55 buyut dan 12 cicit, merayakan ulang tahunnya di Labour Club lokal dengan minuman kesukaannya.

Putranya, Bob Fisher, 66, mengatakan, "Di usia senja ibu masih terlihat sehat dan bugar. Ia merokok lebih cepat daripada kami semua dan ia masih suka menegak minuman keras. Selain itu ia juga sangat suka bermain bingo dan bersiul serta jalan-jalan keliling kota ini dengan mengemudikan kereta."


NATIJAH:
ape natijah yang nak dicungkil daripada artikel ni?

kepercayaan kita(bg umat islam), kesihatan n pajang umur adalah anugerah Allah.

padangan dari para pakar kesihatan adalah, diet yg berkhasiat boleh bemberi kesihatan dan mengelakkan diri dari pelbagai penyakit.

pandangan nenek ini, mengkonsumsi rokok bersama alkohol yng kedua2nya adalah xbaik untuk kesihatan adalah sangat bercanggah dengan norma kehidupan.

kesimpulan: sihat tubuh badan adalah anugerah Allah taala yang maha Pemurah, tanpa mengira hambanya itu kufur atau taat padanya. dan Allah hanya mengasihani hamba2nya yang beriman dan taat, kerana itu diberi pelbagai dugaan hidup untuk menghapuskan dosa, sekiranya pendek umurnya dipenuhi ketaatan, maka akan dianugerahkan syurga kelak, insyaAllah, kerana Allah maha pengasihani. dalam hal nenek ini, saya teringat kisah firaun yang diberi umur yang panjang tanpa ada sedikit kesakitan walaupun hanya sekadar batuk, xpernah, begitu pemurah Allah Taala, akan tetapi, Dia tidak mengasihani hambanya yang kufur...
.....>>> sumber (petikan e mail)

No comments:

Post a Comment