Friday, February 18, 2011

Pulut Ikan Kering

Baru tadi aku bersarapan pulut ikan kering di Medan Selera Alor Merah. Sememangnya aku tidak lepaskan peluang untuk menjamah hidangan ini setiap kali balik kampung. Pagi semalam, aku anak beranak dah pekena nasi lemak Royale, dekat pekan Rabu, sambil terkenangkan tulisan Abang MANHARON tentang cerita panggung ROYAL. Panggung ROYAL telah dirobohkan dan dibina ALOR RIA. Nampak macam malap aje tempat nih. Alangkah bagus kalau dibuat hotel, fikir aku.

Berbalik cerita tentang pulut, memang menjadi kesukaan kebanyakkan orang di negeri-negeri yang mempunyai sawah padi. Dulu aku juga pernah makan pulut ikan kering nih ketika pergi bertugas di KOTA BHARU, KELANTAN. Selain daripada itu, pulut juga boleh dimakan dengan mempelam siam dan juga durian. Dulu-dulu orang jamu tetamu dengan cara inilah ketika buat kienduri arwakh kecil-kecilan atau ketika mengadakan mesyuarat kenduri kahwin.

No comments:

Post a Comment