Sunday, February 13, 2011

..sambung lagi.

...Awal pagi, para penghuni kampung telah datang beramai untuk bergotong royong, melpah daging, membasuh, memasak hidangan, nasi, air serbat dan sebagainya. Semasa dok tengah buat kerja gotong -royong itulah, tuan rumah akan menjamu pulut dan ikan kering serta nyok, yang diistilahkan sebagai "menyorok". Pekena denga kopi "O" baru terangkat. Selain itu turut disediakan tepak sirih pinang serta daun nipah dan tembakau.

..Saat paling best, adalah sekitar jam 1100 dimana nasi kawah telah masak dan akan dipindahkan ke dalam bekas yang lain. Masa itu berebut-rebutlah untuk mengambil kerak nasi. Setelah dapat kerak nasi yang panas-panas itu, ddimakan pula dengan gulai tulang daging yang juga hampir masak, fuhh..lagilah terangkat. Kemudianya, nasi serta lauk-pauk yang lain dibawa ke bawah rumah untuk dihidangkan oleh kaum wanita yang sedia menunggu untuk menjalankan tugas yang diamanahkan.

..Setelah beberapa hidangan siapa, pihak "mentara"(geng-geng anak muda yang akan bertugas mengangkut hidangan) akan dibenarkan makan dulu kerana sat lagi depa nak kerja. Diatas balai, majlis marhaban pula telah dimulakan. Selesai marhaban, jamuan dihidangkan. Antara menu utama dalam satu talam (4 mata) - 4 jenis , iaitu: gulai tulang nangka atau rebung, daging masak kicap dengan kacang panjang(masak kecik), kurma daging(masak putih) dan jelatak atau acar buah atau buah nenas sahaja. bagai sesetengah tuan rumah yang berkemampuan, ayam masak merah turut disediakan. Minuman pula terdiri daripada air sirap atau serbat(sirap bandung).

..Sebelah petangnya pulak, bag imemeriahkan majlis diadakan pertunjukkan silat atau tomoi. Seingat aku, semasa kenduri kakak aku, diakan permainan tomoi antara Mad Poek dengan Mad Shahid.

No comments:

Post a Comment